t1 coffee table

t1 coffee table

Pris 9.950 SEK + moms

Jag var länge besatt av idén att gör ett bordsunderrede i form av en knut likt den som bildas då tre armar med vänsterhänderna greppar om handlovarna. De tre händerna skulle låsa varan i ett fast grepp och armbågarna utgöra fötter mot underlaget.

Borde ju gå att göra en sån knut isärtagbar och ändå stabil.

Jag gjorde detta på snickeriet och lyckades få det att funka med en stabil låsning då bordsskivan lades på plats.

Blev så småningom mer fascinerad av formen än av det fiffiga i konstruktionen och gjorde ett par prototyper där jag utvecklade geometrin i själva knutens stjärnformade sammanfogning.

Till slut kändes det rätt och jag gjorde några exemplar själv som kompletterades med specialbeställda glasskivor med en fasettering runtom.

Glasskivan är härdad och av glas med låg metallinnehåll som gör den mindre grön än vanligt glas. Ingen standardvara precis men känner att det är värdigt underredet av massiv valnöt.

En silikonlins gör mötet mellan underredet och glasskivan behagligt och bidrar till att skivan ligger stilla.

Hittade riktigt fina möbeltassar av metall med filt under som skruvas in i underredets armbågar.

Dag Lindberg

Fakta

  • Bordsben av massiv valnöt.

  • Cirkulär bordsskiva av härdat, metallfattigt glas med facetterad kant.

  • Höjd ca 420 mm, diameter 740 mm

Våra produkter görs på beställning. Undantagsvis kan det finnas ett fåtal exemplar för direkt avhämtning.

t1 coffee table